Tips functioneringsgesprek als werkgever

Het functioneringsgesprek is niet voor iedere werkgever een hoogtepunt om te moeten voeren.

Veel werknemers zien er ook het nut niet echt van in. Maar jaarlijks moeten deze gesprekken toch gevoerd worden. Meestal maken de leidinggevende er zich met een Jantje van Leiden vanaf en lopen ze even een vragenlijst door.

Maar het kan wel degelijk op een andere manier. Zo’n gesprek kan toch best heel waardevol zijn als je het goed aanpakt.

Wat is een functioneringsgesprek?

Een functioneringsgesprek is een gesprek tussen een werkgever en werknemer. Dit gesprek moet om waardevol te zijn, eerlijk en open gevoerd worden.

Wat gaat er goed, wat kan er beter, hoe is jouw ervaring binnen het bedrijf, dat soort zaken kunnen besproken worden. Het is een tweerichtingsgesprek tussen de werkgever en werknemer over de ontwikkeling en de groei van laatstgenoemde.

Aan de hand van zo’n gesprek maakt de werkgever de beslissing over bijvoorbeeld een cursus die gevolgd mag worden of loonsverhoging. Alle afspraken worden vastgelegd in een rapport wat in het personeel-dossier van de werknemer bewaard wordt.

Een functioneringsgesprek is geen beoordelingsgesprek. Deze twee worden nog wel eens door elkaar gehaald. Bij een beoordelingsgesprek gaat het puur en alleen om de prestaties van de werknemer. In dit gesprek is voornamelijk de werkgever aan het woord.

Functioneringsgesprek niet wettelijk verplicht

Dit gesprek is niet wettelijk verplicht of het moet specifiek in het CAO worden benoemd. Het is beter om het wel te doen want je krijgt op die manier een goede indruk van je werknemer.

Je kan dit soort gesprekken zien als een kans om alles uit je werknemer te halen. Je kan op deze manier achter veel dingen komen zoals: waar krijgt de werknemer energie van, waarin wil hij of zij zich verder ontwikkelen, en zijn er misschien dingen die hem of haar in haar werkzaamheden belemmeren? Door deze kennis kan je jouw werknemer naar een hoger level tillen.

Wanneer hou je een functioneringsgesprek?

De meeste werkgevers die een functioneringsgesprek houden doen dit 1 keer per jaar. Dit kan aan het einde van een werkjaar zijn of juist aan het begin ervan.

In veel gevallen loopt dit zo’n beetje gelijk aan het afsluiten van de oude, en het maken van nieuwe planningen en doelstellingen. Dit is niet verplicht, je kan er zelf voor kiezen wanneer je een functioneringsgesprek wilt voeren.

Wil je liever vaker een functioneringsgesprek houden met je werknemers, dan kan dit natuurlijk ook. Het is maar net wat jij en jouw werknemers het fijnst vinden.

Enkele tips voor het houden van een functioneringsgesprek:

  • Verstuur de uitnodiging op tijd. Je kan dit doen via de mail. Op die manier geef je de werknemer de tijd om zich goed te kunnen voorbereiden op het gesprek.
  • Denk er allebei over na over welke dingen je het wil hebben. Geef dit ook aan in jouw uitnodigingsmail dat hier tijd voor gemaakt wordt. Maak er een lijstje van je vragen en pak die erbij tijdens het gesprek.
  • Heb je al eerder een gesprek met jouw medewerker gehad dan is het een goed idee om de gemaakte afspraken erbij te pakken en deze eerst samen door te nemen. Jullie kunnen dan samen tot een goede beoordeling komen of de gemaakte afspraken zijn nagekomen.
  • Als je wilt dat je werknemer open en eerlijk met jou communiceert is het wel van belang een gevoel van veiligheid te creëren. Je kan dit doen door tijdens het gesprek aan te geven dat jouw werknemers alles kan bespreken met jou en gewoon eerlijk kan zijn.
  • Ga op een eerlijke manier om met de feedback. Zorg dat je iemand niet aanvalt maar opbouwende feedback geeft aan hem of haar. Als er onduidelijkheden zijn geef dan voorbeelden en leg uit wat je bedoelt te zeggen.
  • Leg het gesprek vast. Je kan dan in een volgend gesprek erop terugkomen en samen met de werknemer kijken wat er goed en minder goed is gegaan de afgelopen tijd.