Ze gewoon niet doen is soms heel verstandig!

Het lijkt onwaarschijnlijk maar soms is het niet doen van functioneringsgesprekken buitengewoon verstandig. Vrij recent onderzoek toont namelijk aan dat sommige functioneringsgesprekken meer kwaad dan goed doen………

 

Slecht georganiseerde en uitgevoerde functioneringsgesprekken blijken uitermate schadelijk. Waarom? Ze tasten het moreel van uw personeel aan en blijken de prestaties eerder te ondermijnen dan te bevorderen.  

 

Hoe belangrijk de kwaliteit van functioneringsgesprekken ook voor werknemers is en moet zijn blijkt uit steeds meer onderzoek. Werknemers die in de vragenlijsten aangaven (zeer) ontevreden te zijn over de kwaliteit van hun functioneringsgesprek, blijken meer dan 20% minder klantgericht en minder loyaal aan hun “baas” dan werknemers die het kwaliteitsniveau positiever beoordeelden.

 

Hoewel bekend is dat werknemers die aantoonbaar minder goed functioneren zich over het algemeen negatiever uitlaten over hun “gesprek” (Horns-effect), blijkt dit “beschadigingseffect” ook op te treden bij goed functionerende werknemers. Ook zij gaven aan minder klantgericht en loyaal te zijn geworden na een slecht uitgevoerd functioneringsgesprek. 

 

 

Zie ook:

 

1. De voor- en nadelen van functioneringsgesprekken

2. Kwaliteitsmanagement voor functioneringsgesprekken

3. Enquête-formulier kwaliteitsmeting functioneringsgesprekken.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie