Het gebruik van inclusieve taal bij een functioneringsgesprek
Inclusiviteit is een begrip dat alsmaar belangrijker wordt in de moderne werkomgeving.
Dit houdt in dat er een werkomgeving wordt gecreëerd waarin alle medewerkers zich welkom voelen en zich gewaardeerd voelen, ongeacht waar je vandaan komt of welke persoonlijke kenmerken je hebt.
Hierbij speelt het gebruik van inclusieve taal een grote rol, bijvoorbeeld tijdens functioneringsgesprekken.
Dat zijn immers dé momenten waarop feedback wordt gegeven aan medewerkers en waarbij er dus uitvoerig gepraat wordt met het personeel.
Een van de onderwerpen die van belang is hierbij is bijvoorbeeld genderneutrale taal. In dit artikel vertellen we je graag meer over het gebruik van inclusieve taal bij een functioneringsgesprek: wat is dat precies en waarom is het belangrijk?
Inclusieve taal op de werkvloer: wat is dat precies?
Er wordt vandaag de dag steeds meer energie gestoken in het vormen van een goede basis voor inclusieve taal op de werkvloer, bijvoorbeeld bij sollicitatiegesprekken en functioneringsgesprekken.
Dit houdt in dat men actief en dus bewust taal gebruikt waarmee respect wordt getoond aan alle mensen. Het maakt dus niet uit wat je achtergrond is of wat je identiteit is.
Binnen de inclusieve taal op de werkvloer worden woorden en uitdrukkingen die uitsluitend of discriminerend kunnen worden opgevat achterwege gelaten.
Het grootste doel van het gebruik van inclusieve taal op de werkvloer is om een werkplek te creëren waar iedereen zich welkom en gewaardeerd voelt.
Onbewust (of bewust) hebben we namelijk helaas allemaal vooroordelen. Op de werkvloer kan zoiets heel ongelukkig in de praktijk worden gebracht.
Met behulp van inclusieve communicatie zorg je ervoor dat je hiervan bewust bent en dat je rekening houdt met verschillende culturen, genders en normen en waarden.
Met de juiste tips en tricks kun je ervoor zorgen dat je zakelijke communicatie op de werkvloer zo inclusief mogelijk wordt.
Dit is waarom inclusieve taal belangrijk is bij functioneringsgesprekken
Inclusief taalgebruik is een begrip dat voor het eerst zichtbaar was in de jaren 70 van de vorige eeuw, toen de tweede feministische golf plaatsvond.
Er zijn verschillende redenen aan te wijzen waarom inclusieve taal op de werkvloer van belang is, met name in het geval van functioneringsgesprekken. Denk onder andere aan de volgende punten:
- Inclusieve taal draagt bij aan de bevordering van de gelijkwaardigheid op de werkvloer. Het zorgt er onder andere voor dat alle medewerkers gelijk worden behandeld, ongeacht hun achtergrond. Dit zorgt voor een algemeen gevoel van gelijkwaardigheid, wat essentieel is voor een veilige basis op de werkvloer.
- Ook verhoogt inclusieve taal bij functioneringsgesprekken de betrokkenheid en productiviteit van werknemers. Mensen die zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen, zijn over het algemeen meer betrokken bij hun werk, wat weer kan zorgen voor betere prestaties, meer motivatie en een hogere productiviteit.
- Wat ook prettig is, is dat je met inclusieve taal misverstanden en fouten in gesprekken en communicatie kunt voorkomen. In andere woorden: met inclusieve taal zorg je voor duidelijke feedback zonder dat de ontvanger precies weet waar het over gaat. Daarmee zet je de mens weer centraal en ligt de focus op verbeteren.
- Op het moment is er sprake van veel personeelstekort bij bedrijven in Nederland. Door actief aan de slag te gaan met het gebruik van inclusieve taal in functioneringsgesprekken (en andere delen van je bedrijf) zorg je voor een positieve bedrijfscultuur. Dit kan er onder andere voor zorgen dat goed personeel wordt aangetrokken én behouden.
Hoe begin je met het toepassen van inclusieve taal bij functioneringsgesprekken?
Er zijn verschillende eenvoudige tips en tricks die je kunt toepassen om te starten met inclusieve taal op de werkvloer en bij functioneringsgesprekken.
Het is bijvoorbeeld van belang om te gaan voor eenvoudige en genderneutrale taal.
Maak de taal meer algemeen in plaats van te focussen op geslachtsgebonden termen, zoals ‘hij’ of ‘zij’. Ga liever voor woorden zoals ‘de medewerker’ of ‘de werknemer’ in een functioneringsgesprek en/of een rapport of formulier van zo’n gesprek.
Verder moet je je bewust zijn van de diversiteit binnen het team, wat betekent dat je stereotypen zoveel mogelijk moet vermijden.
Heb het bijvoorbeeld niet over ‘vrouwen kunnen dit heel goed’, maar focus je liever op het individu, ongeacht het geslacht van diegene.
Een ander onderdeel waar je rekening mee moet houden in het kader van inclusieve communicatie bij functioneringsgesprekken is de culturele achtergrond van je werknemers.
De kans is groot dat er medewerkers zijn met verschillende culturele achtergronden. Hoe fijn is het om rekening te houden met iedereen, zodat iedere werknemer zich prettig voelt op de werkplek?
Wat tot slot een echte must is, is om positieve en opbouwende taal te gebruiken. Feedback op een positieve manier formuleren vormt een betrouwbare basis voor werknemers.
Zo focus je je op wat goed gaat en hoe verdere verbeteringen kunnen worden bereikt in plaats van alleen te focussen op dat wat er niet goed gaat.
Kernprincipes van inclusieve taal: dit moet je weten
Met de bovenstaande tips over hoe je moet beginnen met het toepassen van inclusieve taal bij functioneringsgesprekken heb je een goede basis te pakken.
Zorg ervoor dat je daarbij rekening houdt met een aantal kernprincipes van inclusieve taal. De genderneutrale basis is bijvoorbeeld al heel fijn om te hebben.
Voer dit ook door in de namen van functies. Ga bijvoorbeeld liever voor een ‘politieagent’ in plaats van voor een ‘politieman’ en kies liever voor ‘brandweer’ in plaats van ‘brandweerman’.
Bij feedback en beoordelingen, zoals bij een functioneringsgesprek het geval is, kun je inclusieve taal op nog een andere manier toepassen.
Omschrijf iemands werkwijze bijvoorbeeld niet als een mannelijke werkwijze, zoals ‘je werkt echt als een man’, maar ga liever voor de focus op kenmerken van de werkwijze van de werknemer, zoals ‘je werkt ontzettend hard’.
Gebruik dit overigens niet alleen in functioneringsgesprekken, maar in de algemene communicatie. ‘Beste dames en heren’ kun je bijvoorbeeld beter ombuigen naar ‘beste allemaal’ of ‘beste collega’s’.
Kortom: inclusieve taal is een meer dan krachtig instrument om een inclusieve en respectvolle werkomgeving te creëren. Door als werkgever bewust te kiezen voor een taal die iedereen waardeert en erkent, maak je een positieve impact op zowel je werknemers als de algehele bedrijfscultuur.