Rol van de rechtsbijstandverzekering bij functioneringsgesprekken

Een rechtsbijstandverzekering biedt hulp en ondersteuning bij juridische problemen. Het gaat om een verzekering die de verzekerde helpt in het rechtsverkeer, bijvoorbeeld bij juridische problemen met de verhuurder of met de werkgever.

Wat al dan niet is gedekt, is afhankelijk van de gekozen modules. Een van deze modules is Werk en Inkomen. Indien deze module deel uitmaakt van de rechtsbijstandverzekering zal de verzekeraar ondersteuning bieden bij juridische problemen met betrekking tot het arbeidsrecht.

Het gaat om diverse soorten geschillen, bijvoorbeeld over een ontslag of over achterstallig loon.

Rechtsbijstandverzekering dekt niet alles

In de polis van de rechtsbijstandverzekering kunnen bepaalde uitsluitingen worden opgenomen. Het gaat om situaties waarbij de rechtsbijstandsverzekeraar geen hulp zal bieden.

Vaak staat in de polis dat er ook een redelijke kans van slagen moet zijn. Dit is natuurlijk voer voor discussie, maar gelukkig is een second opinion mogelijk.

Bij de module Werk en Inkomen geldt vaak een wachttijd, bijvoorbeeld van drie maanden. Dit wil zeggen dat arbeidsconflicten die voor het verstrijken van deze wachttijd ontstaan, niet gedekt zijn.

Als een verzekeraar je weigert, moet hij duidelijk aangeven waarom. Dit zorgt voor transparantie en geeft je de mogelijkheid om bezwaar te maken tegen de beslissing.

Als je het niet eens bent met de weigering, kun je een klacht indienen bij de verzekeraar en eventueel bij het Kifid (Klachteninstituut Financiële Dienstverlening).

Interne bedrijfsprocessen zijn geen onderdeel van acceptatiebeleid

Verzekeraars beslissen op basis van algemene criteria, zoals leeftijd en woonplaats, of ze een kandidaat-verzekeringnemer al dan niet accepteren.

Binnen de module Werk en Inkomen kan men bijvoorbeeld ook rekening houden met de sector waarin men actief is. Men kan echter geen rekening houden met interne bedrijfsprocessen.

Dergelijke zaken zijn namelijk heel subjectief. Bovendien weet de verzekeraar niet of de verzekerde correct wordt beoordeeld.

Dergelijke zaken kunnen door de verzekeraar dus niet worden gebruikt om het risico in te schatten of om al dan niet dekking te verlenen.

Hierdoor zal de rechtsbijstandsverzekeraar bij het beoordelen van de dekkingsgrond of het acceptatiebeleid geen rekening houden met de inhoud van functioneringsgesprekken.

Functioneringsgesprekken zijn interne beoordelingen van werknemers door werkgevers, bedoeld om prestaties, doelen en verbeterpunten te bespreken.

Ze zijn een standaard onderdeel van het personeelsbeleid in veel organisaties, maar spelen geen rol in de acceptatieprocedure van een rechtsbijstandverzekering.

Slechte functioneringsgesprekken en arbeidsconflicten

Functioneringsgesprekken kunnen wel een belangrijke rol spelen in de werkrelatie tussen de werknemer en de werkgever.

Tijdens deze gesprekken worden prestaties geëvalueerd, doelen gesteld en eventuele verbeterpunten besproken.

Hoewel deze gesprekken in de eerste plaats bedoeld zijn om de werknemer te helpen, kunnen ze soms ook leiden tot problemen op het werk.

Negatieve beoordelingen en een gebrek aan verbetering kan een aanleiding zijn voor ontslag of demotie.

Wanneer een werkgever op basis van een negatief functioneringsgesprek besluit om een werknemer te ontslaan, kan dit leiden tot een juridisch conflict.

De werknemer kan het bijvoorbeeld oneens zijn met de beoordeling en van mening zijn dat het ontslag onterecht is. In dergelijke situaties is een rechtsbijstandverzekering van groot belang.

Dekking rechtsbijstandverzekering bij slechte functioneringsgesprekken

Een rechtsbijstandverzekering kan in deze situaties dekking verlenen, op voorwaarde dat er sprake is van een redelijke kans van slagen.

Dit betekent dat de verzekeraar de zaak zal beoordelen om te bepalen of er voldoende juridische basis is om het geschil aan te vechten.

Als er inderdaad een goede kans van slagen is, zal de verzekeraar juridische bijstand verlenen. Dit kan men op verschillende manieren doen, bijvoorbeeld door te onderhandelen met de werkgever of door juridische procedures te voeren.

De verzekering zal de kosten van advocaten, juridische adviezen en gerechtelijke procedures dekken, waardoor de werknemer niet zelf voor deze kosten hoeft op te draaien.